Robert Storm Petersen alias Storm P. (1882-1949) var en
original multikunstner. Opfinder, samler, teatermand, flyver, fotograf og meget mere. Hans tegning hænger på min væg, men er et af Mariannes
arvestykker. Hendes norske morfar, Alfred Stenby fik tegningen af Storm P., da han, som ejer af reproanstalten I/S Cliché, lavede affotograferinger for ham. Alfred Stenby var far til Arne Stenby, der senere startede Forlaget
Interpresse, hvor mine første overgrundsalbums udkom i 1980. Min gode ven
Peter Borberg arbejder for øjeblikket på en bog om de mange sider af Storm P.s sind.
Læs om Storm P.:
http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Grafik/Karikaturtegning/Robert_Storm_Petersen
Peter Borberg arbejder for øjeblikket på en bog om de mange sider af Storm P.s sind.
Læs om Storm P.:
http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Grafik/Karikaturtegning/Robert_Storm_Petersen
Marianne, Arne Stenby og mig, 2001.
Arne var grundlægger af- og direktør for forlaget Interpresse,
hvor jeg trådte mine grønne ungdomssko. Mine to første overgrundsalbums udkom
på Interpresse i 1980. Arnes første ord til mig var: "Freddy Milton kunne
heller ikke tegne, da jeg mødte ham". Han har altid været nådesløs, men
har glimt i øjet, og en vidunderlig tør Victor Borge-humor, som jeg elsker.
Arne er Mariannes onkel.
Brev fra den enestående Anders And tegner Carl Barks
(1901-2000), der med sine historier var en af det 21. århundredes største
fortællere. Som formand for "Folkebevægelsen for W.C. Fields" skrev
jeg til Barks i 1977 for at spørge, om Onkel Joakim var inspireret af Fields.
Joakim dukkede nemlig op som tegneseriefigur i 1946, i historien X-mas on
"Bear Mountain". Det var samme år, som Fields døde. Joakim var rig,
knarvorn, uomgængelig og levede i sin egen verden ligesom Fields, dog med guld
i stedet for gibbernakkere. Barks skriver, at alle gnavne, gamle mænd minder om
både Fields og Joakim. Jeg var desværre selv i udlandet, da Barks som 90 årig
besøgte Danmark og Europa. Det var første gang, han var uden for USA.
Læs om Barks:
http://da.wikipedia.org/wiki/Carl_Barks
http://da.wikipedia.org/wiki/Carl_Barks
Da André Franquin (1924-1997) i 1979 besøgte København,
ville alle selvfølgelig have tegninger af "Spirillen", "Splint
og Co." og "Vakse Viggo" . Jeg skulle som sædvanlig prøve noget
andet, og bad ham om en tegning af Vakse Viggos chef, Hr. Parker, med følgende spruttende
resultat til følge. Jeg ved af egen erfaring, hvor træt man kan blive af at
sidde og tegne den samme tegning om og om igen. Her fik Franquin lov til noget
helt andet, og jeg blev med stor fornøjelse bandet sønder og sammen!
Læs om Franquin:
Stråkatten fra Henning Kure (født 1953) fik jeg i
"Valhalla"-tegneren Peter Madsens sommerhus ved Silkeborgsøerne
omkring 1980. Henning stod som redaktør på forlaget Interpresse bag det danske
tegneserie-boom, der startede i slutningen af 70erne, med navne som Peter
Madsen, Freddy Milton, Sussi Bech, Kim Fupz Aakeson, Peter Kielland, mig selv
og mange flere. Henning har været en god ven lige siden, har efter succesen med
"Valhalla" lært oldnordisk og i 2010 udgivet bogen "I
begyndelsen var skriget" en helt ny opfattelse af den nordiske mytologi.
Læs om bogen:
Forlagsdirektør Arne Stenby, Lucky Luke-tegneren Morris
(1923-2001) og mig på mit kontor på Interpresse i 1981. Det var skægt at vise
Morris bagsiden på mit album "Rune T. Kidde" fra 1980, der var en
pastiche på Lucky Luke-bagsiderne. Foto: Jørgen Angel.
Læs om Morris:
Hilsen fra Mézières og Superman. I 1981 besøgte jeg, sammen
med Ingo Milton og Peter Madsen,
"Linda og Valentin"s tegner Jean-Claude Mézières (f. 1938) i Paris. Peter
havde det første Valhalla-album med, og har haft kontakt med Mézières lige
siden, han bestilte i øvrigt også beklageligvis conard i stedet for canard på
en fransk restaurant, hvor vi var ude at spise sammen med "Linda og
Valentin"s skaber. Jeg vil overlade det til de sprogkyndige at leve sig
ind i miseren.
Læs om Mézières:
Ingo, Peter og jeg lavede under turen en tegneserie om
besøget i Paris, der aldrig er blevet udgivet. Her har vi i samarbejde skildret
den alenlange kø ved Louvre.
Her er jeg blevet portrætteret af Peter Madsen under vores
Paris-tur i 1981. Jeg fatter ikke, hvad han mener med det med vittighederne.
Peter Madsen, f.1958, under arbejdet på Valhalla-filmen, der
blev færdig i 1986. Vi mødtes i midten af 70erne og har udvekslet mange tanker
og idéer over årene. Vores første projekt var undergrundsbladet
"Knulp" i samarbejde med Uno Kryger og Torben Skjødt Jensen. Min
kones Schnauzer "Mads" blev i øvrigt brugt som model til fenrisulven
i det første Valhalla-album, der udkom i 1979. Henning Kure startede Valhalla
efter oplæg fra Arne Stenby. Henning var vores fælles redaktør på Interpresse.
Læs om Peter:
Valhalla-gudernes sangkor. Peters tegning stammer fra et
besøg hos mig i Grønnegade, Fåborg, 1977-78 inden det første Valhalla-album
udkom, og man kan i den grad se, at figurerne har udviklet sig undervejs.
Peter Madsen tegnede Quarks vise, da han besøgte mig i
Grønnegade, Fåborg. Vi spillede sammen, tegnede og udvekslede idéer i massevis,
mens Valhalla 1 og mine egne to første albums var på vej. Figuren hed i første
omgang Hquark men blev senere til Quark.
Quarks vise, del 2.
Dedikation fra Peter i albummet "Hen ad vejen" fra
1983. På troldenæsen Quark, der optrådte i Valhalla-filmen, og siden fik sin
egen serie.
Selvportræt af Peter fra Valhalla 10, "Gudernes
gaver" fra 1997.
Dedikation fra Peter i Valhalla 13 "Balladen om
Balder" 2006. Jeg videregav nogle idéer til karakteristikken af den blinde
Balder.
Dedikation fra Ingo Milton (f. 1954) i "Skalken Joff 1
- Mester Lucifer", 1996. Der gik godt nok ni år, inden "Skalken Joff
2" udkom, men Ingo er heldigvis dejligt vedholdende og forhåbentlig bliver
det til mange flere albums i de kommende år. Jeg mødte både ham og hans bror
Feddy i tegneserieboomets allertidligste dage i midten af 70erne, og det er
blevet til mange hyggelige møder siden.
Tegning fra 1982 til Marianne og mig af Frank og Millie
Johnson "Olsens Ark". Serien gik i "Basserne" da min kone
Marianne Kidde (dengang Zivadinovic) var redaktør af bladet, og da jeg selv overtog
jobbet. Vi spiste sammen med dem i Mort Walkers Club i Connecticut, efter at
have været på besøg i hans studie, hvor vi både mødte Mort og hans dygtigste
rentegner Bob Gustafson. Bob endte med at køre os hele vejen tilbage til
Manhattan, fordi vi kom for sent til det sidste tog.
Læs om "Basserne":
Mårdøn Smet alias Morten Schmidt (f. 1961) Oprindelig
uddannet stenhugger. Jeg stiftede bl.a. Tegneserieværkstedet" sammen med Mårdøn
og Peter Kielland-Brandt, og tog også bagsidebilledet til hans første
tegneseriealbum "Spildte Guds ord på Balle-Lars", hvor Mårdøn sidder
med hovedet nede i et fad vandgrød. Endelig udgav vi i fællesskab
undergrundsbladet "Besat af begær". Mårdøn har været tegner på
"Felix", "Alfredo" og "Mumitroldene" og har lavet
et utal af albums, bladserier og bogillustrationer over årene. Tegningen har
fru Marianne og jeg fået i anledning af vores bryllupsdag i starten af 80erne.
Læs om Mordøn Smet:
Franz Füchsel (f. 1927) har over alle årene været en af Danmarks
flittigste vittighedstegnere og er kendt i hele Europa og langt over de vilde
have. Franz har også udgivet flere børnebøger, og jeg arbejdede sammen med ham
på "Svikmøllen" i starten af 80erne, da Ib Boye var redaktør.
Tegningen af min ensomme tropehavs-ø stammer fra det tidspunkt. Franz fortalte
mig i øvrigt, at han under krigen var nødt til at stave sit efternavn
spejlvendt for ikke at komme i konflikt med modstandsbevægelsen.
En hyggelig hilsen fra Kasket Karls far, Reg. Smythe
(1917-1998). Den engelske titel på serien "Andy Cap" betyder bestemt
ikke, at Kasket Karl selv havde et handicap, men at han definitivt var det for
sine stakkels medmennesker! Kasket Karl gik i "Basserne" mens
Marianne og senere jeg selv var redaktør af bladet.
Læs om Reg. Smythe:
Will Eisner (1917-2005) sendte mig denne tegning af
"The Spirit", da jeg oversatte hans "Altafslørende, afskyelige
astrologibog" sammen med Peter Kielland i 1984. Jeg havde sendt Eisner en
serie tegninger af Peter og mig i gang med det hårde oversætterarbejde, og
"The Spirit", var hans kvittering. Senere mødte jeg ham i Erlangen i
Tyskland, og oversatte hans bog "På talefod med planterne" i 1986.
"The Spirit" er en af mine absolutte yndlingstegneserier
Læs om Will
Eisner:
Claus Deleuran (1946-1996), var både pligtopfyldende og
ordholdende. Carsten Søndergaard (redaktør på Interpresse) modtog en tegning af
en gris et år efter, at han havde spurgt, om Claus ville bidrage til Kystbane
Komix". Brevet her er i samme stil. Da jeg på et tidspunkt skulle ned at
besøge ham, var jeg i tvivl om, hvor jeg skulle svinge fra hovedvejen. Der blev
en lang pause, da jeg spurgte Claus. Der blev altid lange pauser. Så sagde han:
"Der står i g'", og det gjorde der faktisk. Vi har fælles fynsk
baggrund. Da jeg på et tidspunkt inviterede ham med til en udstilling af danske
tegneseriekunstnere i Erlangen i Tyskland, blev der igen en lang pause. Så
sagde han: "Der har jæ våren. Jæ fik i båll' mæ åst". Jeg tog det for
et ja.
Læs om Claus:
Peter Kielland-Bandt, f. 1960, ved en udstilling af sine
malerier, mens han gik på Kunstakademiet 1991. Jeg mødte Peter allerede i
midten af 70erne, og vi har lavet mængder af tegneserier og
undergrundsudgivelser sammen. I selskab med Mårdøn Smet startede vi i 1985
"Tegneserieværkstedet", som en mere punket udgave af tegnestuen
"Gimle" (Valhalla, Gnuf, Nofret m.m.). De var Beatles, vi var Rolling
Stones. Peter er stadig en nær ven i dag.
Læs mere om ham:
Dedikation og tegning fra Peter i hans andet tegneseriealbum
"En dæmonhistorie" fra 1984. Teksten refererer til striben
"Frø" som jeg havde lavet til Politikens tegneseriekonkurrence, og
som senere gik i bladet "Fodring forbudt". I øvrigt den eneste
konkurrence, jeg nogensinde har deltaget i.
Dedikation fra Peter i albummet "Herbert i
junglen", 1987. Fuglen hopper godt nok over to sider, men vi kunne
desværre kun få halvdelen af hoppene med her!
Marianne og mig i vores private hønsegård. Dedikation fra
Peter i albummet "Ulvevinter" 1988.
Jeg interviewede Chris Browne til P3, da han besøgte Danmark
i 1991, og han lavede ovenstående tegning til mig. (Chris født 1952) overtog
tegne- og idéarbejdet på striben Hagar efter sin far Dik Browne (1917-1989).
Læs om Dik Browne:
Jeg mødte en af Englands bedste undergrundstegnere Hunt
Emerson (f. 1952) til et redaktionsmøde i Frankrig for det amerikanske magasin
”Witty World”, som vi begge arbejdede for. Han lavede ovenstående, herlige
tegning til mig. Som tak fik han lov til at bære min kuffert, der indeholdt ca.
50 frieksemplarer af alle mine bøger til uddeling til franske forlag. Det havde
Hunt ikke forventet, da han greb kufferten, så han gik næsten i gulvet under
vægten. ”Hvad i alverden har du i den kuffert”, sprurgte han forbløffet. ”Mine
slips”, svarede jeg. Hunt har blandt meget andet lavet tegneserieudgaver af
”Lady Chatterley's Lover” og ”The Rime of the Ancient Mariner”.
Læs mere om ham:
Kim Fupz Aakeson, f. 1958, lavede herlige tegneserier og
børnebøger, inden han begyndte at skrive filmmanuskripter. Da jeg mistede
synet, foreslog jeg ham at overtage tegnedelen af "Menigmands guide til
det indre marked", men tiden var knap, serien var allerede startet med
mine egne sider, og vi nåede ikke at få samkørt stilarterne. Noget af det
sjoveste, vi fik lavet, var helt spontane idéer som "Samfundets fjende No.
1" En grufuld historie om tandstikkere i Perforanien", med min idé og
Kims tegninger.
Læs om Kim:
"Poeten og Lillemor"s far Jørgen Mogensen
(1922-2004) fotograferet af undertegnede i rystet tilstand efter indtagelse af
en del fadøl. Jeg skal ikke kunne sige og det var Jørgen eller fotografen, der
var mest røstet, men det ligner ham nu godt. Jørgen overtog arbejdet på mine
serier "På sin post" og "Menigmands guide til det indre
marked" der var begyndt i Ekstra Bladet, da jeg blev blind i 1990. Siden har
vi lavet mange andre ting sammen. Vi gik så godt i hak, fordi Jørgen også var
en multikunstner, der egentlig ville have været billedhugger. Han havde en
vældig viden om alt fra okkultisme og heksejagter til psykologi, og kaldte mig
en trickster. Det sidste er en særlig karakter i Jungs ideologi, og han ramte
ikke helt ved siden af.
Læs om Jørgen:
Jørgen Mogensens meget vellignende portræt af vores
samarbejde om bogen "Bliv rig og smuk med tegneseriemetoden", 1992.
Jeg skal måske for en ordens skyld nævne, at det naturligvis er Jørgen i
hytten.
Jeg gjorde flere forsøg på at starte en ny dagstribe sammen
med Jørgen. Bl.a. fik han ovenstående skitse til striben "Alt nyt fra
Vestfronten", som aldrig er blevet udgivet, men den fandt ikke nåde for
Jørgens bedømmelse.
Så sendte jeg Jørgen min stribe "Joe's bar", men
han syntes oplæggene var lidt for uskyldsrene og svarede igen med skitser af
denne hårdkogte karakter. Den stribe blev nu heller aldrig til noget.
Jørgen var meget opsat på at lave en stribe med en smuk, ung
kvinde og hendes kælegris. Serien kom nu heller aldrig på tryk, men det her er
en af de prøvestriber, han tegnede efter mit oplæg.
Læs om Gerda:
http://www.information.dk/65231
http://www.information.dk/65231
Ivar Gjørup (f. 1945) hentyder til min netop overståede filmrolle i Jon Bang Carlsens "Blinded Angels" i sin dedikation i tegneseriebogen "Egoland - Livet er ikke selvbiografisk", der handler om Guds store besværligheder i en moderne verden. Ivar lavede dedikationen ved receptionen i anledning af hans 60 års fødselsdag i Politikens Hus i 2005.
Læs om Ivar:
http://da.wikipedia.org/wiki/Ivar_Gj%C3%B8rup
http://da.wikipedia.org/wiki/Ivar_Gj%C3%B8rup
Mik Schack (født 1952) lavede følgende tegning af mig, der
er ved at fyre daværende kulturminister Brian Mikkelsen af i en kanon, til en
artikel, jeg skrev til bladet "Brygget her" i juli 2008. Mik har
været et farverigt og levende indslag i både radio og på TV, og jeg mødte ham
første gang i starten af 80erne, da vi arbejdede sammen på Interpresse på Carsten
Søndergaard's magasin "Kystbane Komix".
Ingen kommentarer:
Send en kommentar