onsdag den 22. maj 2013

Nyeste historie til novellesamlingen med arbejdstitlen EN VRANGMASKE I VORHERRES STRIKKETØJ ...


... som jeg laver sammen med en lang række danske kunstnere. MANDEN I TRÆET er skrevet over en naturcollage af trækunstneren Leo Larsen.




MANDEN I TRÆET

Naturcollage af Leo Larsen

 Jeg har boet her længe. Hvor længe er mig ligegyldigt. Mit Skæg har fået tid til at vokse sig stort, fordi jeg aldrig kan flytte. Min hud er blevet rå og hård som bark. Mit hus er vel heller ikke det værste. Her er kun et eneste rum, hvor man kan bo nogenlunde. Det er godt nok uden vinduer og døre og på sæt og vis ikke noget passende opholdssted for et menneskeligt væsen, højst for biller, ørentviste og larver. Her er ingen magelige trapper, der fører op til nydelige kvistkamre med storslået udsigt eller ned i dybe kældre med vinfade og øltønder.  Ingen arkitekt har spildt diagrammer eller blækklatter på dette hus. Det er ikke bygget. Her er ingen altan. Slyngplanterne mangler på espalieret, for der er intet espalier, der når helt op til taget. Disse mangler generer mig på den anden side set ikke. Tværtimod, mit vemod har andre årsager. Mine anelser har altid forudset en bedre og lysere fremtid for mig, som stemmer over ens med min sjæls inderste, der altid har ventet bedre tider på den anden side af den fattige nutid. 
  Min bolig er smuk, og den har det store fortrin at være billig. Oven i købet giver den mig den ro, jeg behøver for at kunne fortsætte mine studier af livet. Det har været en udfordring for mig at være en kæmpe, når træet, jeg bor i, er så lille. Jeg tænkte ikke på det, da jeg flyttede ind. Det er så længe siden, at jeg dårligt kan huske det. Det var i mine unge dage. Alle mennesker var kæmper dengang og levede gennem århundreder. Verden var ved at blive skabt. Jeg var betaget af det flotte nøglehul. Mit træ er verdens eneste træ med nøglehul, og i mine unge dage kunne jeg springe ud og ind så let som ingenting. Nu har jeg intet spist i mange hundrede år, mens skovene er vokset og forgået. Jeg søger næring fra træets rødder og de dugperler, jeg kan slikke af træets indre. Jeg er begyndt at tænke som træet. Jeg tager den med ro. Mennesket er blevet så lille siden min tid. Deres frodighed er forsvundet og erstattet af angst. Kæmperne var aldrig bange.
  Da jeg var lille, fandt jeg mange venner, der ønskede det samme som mig. Der var kæmper overalt lige fra Atlas og kæmpen fra Cumberland til Hiranyaksha. Vi stillede vores rene hjerter til jordens rådighed fra havets første dyr besteg det tørre land. Der var krige, drab og uenighed fra starten, men vi var lysende og stærke. Verdens blodofre standsede os ikke. Vores sammenhold var stærkt. Alt fra stammekrige og skrumpehoveder til ridderdyster og korstog eller hundredeårskrige eller oliekrige har jeg fortrøstningsfuldt gennemlevet.





  
Min udfordring kom først den dag, da jeg ikke kunne komme gennem nøglehullet i mit træ. Det var vokset, men jeg var vokset mere. Jeg var blevet for stor. Ganske vist kun lidt for stor i begyndelsen, men jeg skulle udvikle mig til en kæmpe, hvad jeg ingen anelse havde om. Alle mennesker var kæmper, da jeg blev født, men livet voksede os over hovedet. Træet blev enormt. Det blev næsten lige så stort som jeg selv, og det havde en anden tid. Det så verden med andre øjne. Omsluttede mig. Det er længe siden, jeg har kunnet bevæge mig. Jeg er fastspændt i træets stamme. Det kildrer, når blade og kviste om efteråret flyver ind i mit øje, eller når små skovspurve om foråret sætter sig på nøglehullets kant og fløjter. Verden er blevet til en anden, siden træet og jeg var unge. For mig er det som i går, da de beslutninger, som nornerne tog, blev skrevet ned med runer på træ. I går fældede de træer til både og skjolde. De kunne bruge en gren, som flossede i enden, som tandbørste.
Mennesket er blevet mindre, men de har altid boet i en verden af træ. Deres hjem og brænde var af træ. Skovlhjul, plejle og møllevinger var af træ. Tidligt i morges hørte jeg den svage dunken, da de begyndte at hugge skoven om til trælast. De malede med trætjære. De byggede vældige sejlskibe, der øjeblikket efter under det gamle træ fremviste skimlede splinter, og her og der stak plukkeværket op gennem tjæren i nådderne som vråer. Så mange træer er kæntret og forlist. Endt som splintrede planker. Træskærerne var i kontakt med dryaderne. De skar altre og krucifikser af levende træ som et tegn på menneskets håb, mens mennesket blev mindre og mindre. Deres væsen var af træ, men kun kæmperne huskede på det. Alt fra vuggen til kisten var af træ. Totempæle og dansemasker. Hængebroer og rambukke. Galge og rok. Det var først i dag, at de fik ødelagt skovene. Højlandsindianerne i Peru ramtes bredt af hudkræft. Regnskoven i det sydøstlige Peru var ramt og oversvømmet. En tredjedel af de fisk, indianerne plejede at fange, var forsvundet. De gamle, velkendte planter var muteret, og nye var kommet til. Mange landsbyer i regnskoven og højlandet måtte flytte. Kaiman-aligatoren kunne ikke udruge sine æg, fordi skiftene mellem flod og ebbe blev så hurtige, at den ikke kunne nå det.
  Vejret fulgte skovenes ødelæggelse med hede, kulde, styrtregn og storme, der smadrede træer og huse. Det eneste, der stak op af bygningerne var fundamentet. Alt var pulveriseret. Store, tunge lastbiler var væltet, og militærkøretøjer var krøllet sammen som papir. Det var mægtige kræfter, der var på spil. De vældigste storme nogen sinde. Millioner var uden strøm.  
Jeg bor i verdens sidste træ. Jeg vidste ikke, at træet, jeg flyttede ind i, var Ask Yggdrasil. Jeg græder tårer af guld, men ingen ser dem falde. 

tirsdag den 21. maj 2013

Vordingborg fortællefest


Jeg har netop optrådt på STARS i Vordingborg, men nu har du chancen for at høre en række af danmarks andre eminente fortællere til Vordingborg fortællefest:


torsdag den 2. maj 2013

BEDSTEMOR BOB OG SØDE SALLY SUKKERTOP. Samlet udgave på vej.

I dag sprang jeg i luften og fik afleveret en ny-gennemskrevet version af alle BEDSTEMOR BOB OG SØDE SALLY SUKKERTOP historierne til forlaget Alvilda, og det hele bliver gennemillustreret i farver af herlige Ida Gantriis.



Foromtale af arrangement i Jyderup 7. maj 2013






Møghættens far underholder med kulørt trio

Jyderup Posten 30.  april  2013, 1. sektion, side8
Forfatteren Rune T. Kidde og Christian Søgaard-Trioen underholder i Jyderups gamle Byrådssal.






Rune T. Kidde står bag talrige bøger for børn og voksne. Foto: Marianne Kidde



Af ELISA HAUERBACH
JYDERUP: 

Det kommer ikke til at gå stille for sig, når » kultforfatteren «Rune T. Kidde serverer nogle af sine » Ækle Æventyr og andre Æskapader « i selskab med Chr. Søgaard Trioen.
Det sker tirsdag den 7. maj om aftenen.
Med støtte af Statens Kunstråd, har kulturgruppe i Jyderup og Holbæk bibliotek arrangeret at multikunstneren lægger vejen forbi Jyderup. Rune T. Kidde er blandt andet kendt for sine » skæve « tegneserier om blandt andet » Den lilla møghætte og pulven « . Han har skrevet mere end 100 bøger til børn og voksne, og har arbejdet for et bredt udvalg af danske aviser og blade, samt skrevet teaterstykker og indspillet cd'er. 






Den 7. maj gæster » Den lilla Møghætte's « far -forfatteren Rune T. Kidde og Christian Søgaard-Trioen den gamle byrådssal i Jyderup. Pr-foto.


Samarbejde med glimt i øjet
Samarbejdet mellem Rune T. Kidde og Chr. Søgaard går langt tilbage.
Den 7. maj kan publikum høre tekster af Kidde og musik af Søgaard, samt jazz-klassikere, som Kidde oversætter eller skaber helt nye tekster til. Der bliver mulighed for at høre flere helt nye numre, hvor der er digtet om alt fra kærlighed til modersmål, og drømme om at ligge på den lade side og leve sit liv con amore alt serveret med et lunt glimt i øjet.
Det lune gemyt er de fire herrer fælles om.
Trioen består af Christian Søgaard, sanger, entertainer og harmonikaspiller.
Han har tidligere kørt landevejene tynde sammen med bl. a.
Poul Dissing og Benny Andersen og mange flere fra toppen af dansk musikliv.
Han har i årevis været fast akkompagnatør for den grønlandske sanger, Rasmus Lyberth.
Morten Nordal er trioens guitarist, kendt for sin mesterlige teknik der nærmest giver guitaren sin egen stemme. Han har ligeledes bevæget sig i mange musikgenrer og er tidligere kåret som » Årets fynske jazzmusiker « . Trioens tredie mand er Jens Holgersen, som med sin kontrabas lægger den solide og særdeles velswingende bund i musikken. Jens har som de to andre musikere, en lang karriere indenfor jazz og folkemusik.
Billetter kan købes på Jyderup Bibliotek eller ved indgangen til » Den Gamle Byrådssal « . 







søndag den 28. april 2013

KIDDE GOES UMPFF anmeldelser


  1. Anmeldelse af CAPAC
  2. Anmeldelse af Gert Poder i ARBEJDEREN
  3. Anmeldelse af Esben Strunk i GAFFA



Anmeldelse af CAPAC:

Følg dette link: http://www.capac.dk/wordpress/?p=15603



Anmeldelse af Gert Poder i ARBEJDEREN:

Engle og trolde i Kiddeland

ARBEJDEREN, 12. april 2013

af Gert Poder

Med lyriske vers og ravnesort tungetale viser hverdagsfilosoffen Rune T. Kidde rundt i sit gale univers.


MUSIK
 Af Gert Poder
4
Rune T. Kidde Goes Umpff. Tekst: Rune T. Kidde: Musik: Morten Umpff Langkilde, Timo Vuoppula, Fuzzy. Forlaget Afart ART001.





At lytte til "Rune T. Kidde Goes Umpff" er at vandre gennem et bindegalt lydunivers, befolket med musikalske gøglere som Captain Beefheart, Tom Waits, Frank Zappa og andre hurlumhejmusikere.

Rune T. Kidde, som mistede synet i 1990, har siden 1970'erne gjort tilværelsen lidt morsommere og kantet som forfatter, lyriker, tegner og fortæller. På sin nye cd, "Rune T. Kidde Goes Umpff", knytter han sammen med musiker og producer Morten "Umpff" Langkilde sine mange talenter sammen.

Det er blevet til 16 numre fra Rune T. Kiddes citronmåneverden, befolket af kærlighed og afsavn, humor og galle. Ingen lyd er for ussel til at indgå i dette kalejdoskop af menneskelig viden og indsigt. Det er hverdagsfilosoffens milde røst, der gnækker sit budskab om, at det er godt at være anderledes fra bunden af den sorteste fangekælder.

Det hele akkompagneres af en perlerække af fremragende musikere: den finske multikunstner Timo Vuoppola, mundharpespiller Thomas Melau, saxofonist Thomas Edinger, harmonikaspiller Christian Søgaard, sangerinde Trine Gry og evigtunge Fuzzy på piano.

Ældre læsere med hang til tegneserier erindrer sig uden tvivl dengang, da tegneren Rune T. Kidde huserede med kollektivforlaget Balder og Brage, tegnestuen Gimle og Tegneserieværkstedet. Sine gale streger begyndte han at udfolde fra 1980 med album som "Rune T. Kidde", "Man siger så meget" og den illustrerede håndbog "Øldrikkerens lille grønne". Senest er Rune T. Kidde aktuel med bøgerne "Sandhedens djævlekløer" og "Dødssøbølger".

En prædiken har han også holdt, engletroldemanden fra Fyn, hvortil han skrev "Kend dine engle og trolde", der også findes på cd'en:

"Kend dine engle og trolde, mistrøstige menneskemand.
Hjerteslagsfest må vi holde, vi børn af de levendes land.
Ud af dit livs øjeblikke, Så bliver kun dette her bedst.
Gøglersjæl, du aner ikke, om dag eller nat kommer næst."

Kingo, Grundtvig og Thøger Larsen må klukke fornøjet i deres himmel over, at deres ord stadig gror.




Anmeldelse af Esben Strunk i GAFFA:





fredag den 12. april 2013

Min samling af signerede fotos fra rockens fødsel nr. 1-45





fredag den 5. april 2013

Beach Boys. Min samling af signerede fotos fra rockens fødsel, del 45




The Beach Boys blev dannet i 1961 i Hawthorne, Californien. Som 16-årig delte Brian Wilson soveværelse med sine brødre Dennis og Carl i familiens hjem. Han så sin far, Murry Wilson, spille klaver og lyttede opmærksomt til de harmonier vokalgrupper som Four Freshmen excellerede i. En nat underviste han sine brødre i en sang, med titlen "Ivory Tower", og hvordan man kunne synge baggrundsharmonier. "Vi øvede os nat efter nat og sang så stille, at vi håbede ikke at vække vores far", har Brian senere fortalt.
  På sin 16 års fødselsdag fik Brian en spolebåndoptager, og han begyndte at lave overdubs af deres sangstemmer. Gruppen blev oprindeligt sammensat af brødrene Brian, Dennis og Carl Wilson, deres fætter Mike Love og vennen Al Jardine. Love opfordrede Brian til at skrive sange og gav det spirende band navnet "The Pendletones” opkaldt efter de uldne Pendleton-skjorter, der var populære på det tidspunkt. Under deres tidligste optrædener bar bandet de tunge, jakke‑lignende uld-skjorter, som også var moderne blandt surfere i South Bay, Californien. Selvom surfing var meget fremtrædende i deres tidlige sange, var Dennis faktisk den eneste, der selv surfede. Det var ham, der foreslog, at hans brødre skulle komponere nogle sange, der handlede om hans hobby og den livsstil, som havde udviklet sig omkring surferne.


The Beach Boys, 1961.


Den tidlige inspiration kom fra rock‑and‑roll numre af Chuck Berry og Phil Specters ”Wall of Sound”. I november 1961 udkom deres første single "Surfing". Det var først, da de så singlen, at gruppen opdagede, at selskabet havde ændret deres navn til "The Beach Boys".  
  Med brødrene Wilsons' far Murry som manager skrev Beach Boys kontrakt med Capitol Records i 1962. I november var deres første album ”Surfin' Safari” klar. I januar 1963, tre måneder efter udgivelsen af deres debut, begyndte bandet at indspille ”Surfin' USA”, et album der lagde større vægt på surfrock‑instrumentalnumre og strammere produktion. Deres debut havde adskilt sig fra den traditionelle lyd af surfrock i perioden og fik kun en moderat succes. Til gengæld fik "Surfin' USA”, udgivet marts 1963, en begejstret modtagelse og nåede nummer to på Billboard hitlisten. Det kastede et landsdækkende spotlight på gruppen.
Fem dage forud for udgivelsen af ”Surfin' USA” havde Brian produceret "Surf City", en sang, han havde skrevet til Jan og Dean, som nåede førstepladsen på den amerikanske hitliste i juli 1963. Bandets tidlige musik vandt stor popularitet over hele USA på grund af sine tætte vokalharmonier og teksterne, der på Dennis opfordring afspejlede ungdomskulturen i Southern California med surfing, biler og romantik.

The Beach Boys i midten af 60erne. Stående Carl Wilson og Dennis Wilson. Siddende: Mike Love, Al Jardine og Brian Wilson.


  På dette tidspunkt begyndte Brian at benytte studiemusikere og en af hans foretrukne producenter, Phil Spector til gruppens indspilninger. Det blev til albums som ”Surfer Girl”, september 1963 og "Little Deuce Coupe”, udgivet mindre end en måned senere i oktober 1963. Efter en vellykket turné i Australien og østen i januar og februar 1964 vendte bandet hjem for at blive mødt af The Beatles, der blev spydspids for den britiske musikinvasion i USA, da de optrådte på The Ed Sullivan Show. Brian Wilson ønskede sig mere tid til at gøre det album færdigt, som de havde arbejdet på tidligere på året, men deres pladeselskab insisterede på en hurtig udgivelse for at gøre dem til det amerikanske svar på The Beatles. Det blev til albummet ”Shut Down Volume 2”, der aldrig blev den store succes. Ofte blev de indspilninger, som The Beach Boys lavede hurtigt for at tilfredsstille Capitols krav ikke så populære som deres gennemarbejdede materiale. Til gengæld gik ”I get around” udgivet i maj 1964 direkte ind som nummer et på Billboard hitlisterne, albummet ”All Summer Long”, juli 1964, nåede nummer fire på Billboard 200, og er af mange betragtet som det bedste af de tidlige Beach Boys-albums.
  I midten af 1960'erne kom Brian Wilsons kreative ambitioner og sangskrivning til at dominere gruppens musikalske udvikling. Det primært Wilson‑komponerede album ”Pet Sounds” og singlen "Good Vibrations", en af deres bedst kendte og mest berømte sange, begge udgivet i 1966, fremhævede en kompleks lyd med mange lag, der var en kraftig videreudvikling af den simple surf rock på Beach Boys tidlige udgivelser. De surrealistiske, epokegørende sange markerede et skift fra den tidlige surfstil og blev inspiration for andre samtidige grupper som The Byrds og The Yardbirds. I løbet af deres psykedeliske periode begyndte Beach Boys at bruge utraditionelle instrumenter og udarbejde lag af vokalharmonier.
  Brian Wilsons brug af psykedelisk narkotika især LSD blev på dette tidspunkt årsag til et nervøst sammenbrud. Det resulterede i opgivelse af den planlagte opfølger til ”Pet Sounds”, ”Smile” en præsentation af hovedparten af de indspillede numre blev dog udgivet i 2011 som "The Smile Sessions".
Omkring 1967 begyndte Brian Wilson at overlade kontrollen til resten af bandet på grund af stofmisbrug og psykiske problemer. Selvom en på sin vis mere demokratisk udgave af Beach Boys indspillede en lang række albums i forskellige musikalske stilarter og høstede international succes, så kæmpede gruppen hårdt for at genvinde deres tidligere popularitet. Bandet vendte imidlertid tilbage til Washington DC på Independence Day i 1984 og optrådte for et publikum på 750.000 mennesker.


Beach Boys, 1971


  Dennis Wilson havde personlige problemer, der fortsat forværredes, og den 28. december, 1983, druknede han i Marina del Rey, under dykning fra en vens båd under et forsøg på at få fat i bånd med dele af indspilninger, han tidligere havde kastet overbord i et anfald af raseri. På trods af hans død fortsatte The Beach Boys som en succesrig tour-gruppe.
Den 4. juli 1985 spillede de for et publikum på en million i Philadelphia, og det var samme aften som de optrådte for de for de mere end 750.000 mennesker på Mall i Washington. Den enestående præstation er registreret i Guinness Book of World Records. De optrådte også ni dage senere på en Live Aid koncert.
    I 1988 fik gruppen uventet deres første amerikanske nummer ét hit-single i 22 år med "Kokomo". Udgivelsen blev bandets største salgssucces nogensinde.
  Siden 1980'erne har der været meget juridisk tovtrækkeri mellem gruppens medlemmer over royalties, kreditering af numre og brug af bandets navn. Efter Carl Wilsons død i 1998 fortsatte en række sammensætninger af bandet med et af de overlevende medlemmer af den oprindelige gruppe i spidsen. I 2012 fandt de overlevende Beach Boys dog sammen igen efter deres uoverensstemmelser og indspillede albummet ”That's Why God Made the Radio”. De tog på en succesrig verdensomspændende 50 års jubilæums-turné.


The  Beach Boys,  fra venstre:  Al Jardine, Brian Wilson, David Marks, Mike Love og Bruce Johnston, 2012.



The Beach Boys er ofte blevet kaldt "Amerikas førende gruppe”, og bladet Allmusic udtalte, at deres perfekte kreative egenskaber gjorde dem til Amerikas første og bedste rockband". Kernen af gruppen, brødrene Wilson, Love og Jardine blev optaget i Rock and Roll Hall of Fame i 1988.
The Beach Boys har haft 36 USA Top 40 hits, hvilket er mere end noget andet amerikansk rock‑band, og 56 Hot 100 hits.



The Beach Boys live, 1964 med deres første tophit "Surfin USA" fra 1963.



The Beach Boys live, med "Good Vibrations", 1966.



 The Beach Boys fra filmen Cocktail, 1988 med deres comeback og største salgssucces, KOKOMO.