Phil
Spector, alias Harvey Phillip Spector, født 26. December, 1939 i Bronx, New
York City. Sang I gruppen “Teddy Bears”, men havde sit gennembrud som
producer for The Crystals med nummeret ”There's No Other (Like My Baby)" i
1961 og udviklede som den første producerrollen til et selvstændigt,
kunstnerisk udtryk. Phil Spectors berømte ’the wall of sound’, har en markant
bund af bas og trommer i mono tilføjet musikalske arrangementer af grupper op
til orkesterstørrelse. Al lyd er optaget I et ekkorum. Spector har blandt mange
andre produceret for The Ronettes, Ike og Tina Turner, Connie Francis, The
Beatles og Leonard Cohen. Han er sky og excentrisk og kendt for sine mange og
ofte absurde sammenstød med de kunstnere han arbejdede sammen med. Han har bl.a.
haft problemer med våben og har flere gange affyret skud i studierne, hvor han
har truet både The Ramones, John Lennon og Leonard Cohen. Sidstnævnte har senere
udtalt: " Jeg tror ikke han kan tolerere nogle andre skygger i sit mørke
”. Spector er i dag i en alder af 72 år idømt 19 års fængsel efter at have
skudt skuespillerinden Lana Clarkson i 2003. Selv nægter han sig skyldig. Han påstår
hun begik selvmord ved at skyde sig selv gennem munden klokken 3 om natten i
hans kopi af et fransk slot i Alhambra, Californien.
Den blændende Veronica Bennett (senere Ronnie Spector) havde
stemmen, der kunne give bagmanden Phil Spectors melodramatiske teenagesymfonier
hjerte, smerte og troværdighed.
Pistolsvingende morder skabte gyldne
popperler i 60'erne
Længe før han truede folk som Leonard Cohen og John Lennon
med pistoler, og godt 40 år inden han myrdede skuespillerinden Lana Clarkson i
2003, lagde produceren Phil Spector de første små sten til sin senere så
berømmede Wall of Sound.
En lydmur, der formentlig er en fattig trøst bag de særdeles
fysiske mure, hvor den excentriske mirakelmager i dag må henslæbe sit liv efter
en dom på 19 års fængsel for drabet.
Sceneskræk
Engang før verden gik af lave, og geniet gik tabt i galskab,
var Phil Spector indehaver af sit eget pladeselskab, Philles, hvorfra
uskyldsrene teenagehymner trillede af sted med stor sikkerhed i de spæde
tressere. Ligesom popmusikken stod de for at miste uskylden.
Pigegrupperne The Crystals og The Ronettes blev det
menneskelige materiale, der indgik i Phil Spectors elegante legeringer af
vellyd med deres melankolske sange fra pigeværelsets poesibøger og dagdrømme.
Men før det kom så vidt, havde Phil Spector lagt den første
sten til sin lydmur i form af sin fars gravsten.
Faderen begik selvmord, da sønnen var ni år, ved at pumpe
sin bil fuld af kuldioxid. Phil Spector brugte påskriften på gravstenen som
titel på sit første hit, ’To Know Him Is To Love Him’ med gruppen The Teddy
Bears.
Men snart tvang sceneskræk Phil Spector over på den anden
side af mikserpulten i studiet, og han etablerede sig som stjerneproducer med
speciale i klare knaldperler i singleformat.
Markedsbevidst
provokatør
Hvorfor så udgive et bokssæt med album fra singlepladens
mester eller ’The First Tycoon of Teen’, som den amerikanske journalist Tom
Wolfe kaldte ham?
Selvfølgelig for at følge arkitektens vej fra de første
forsøg på at indfange en nuttet popsang, så den både kunne begå sig i en billig
transistorradio og blive blæst ud på anderledes avanceret grej.
Så må man tage med, at Phil Spector netop i kraft af
satsningen på enestående hitsingler var hæmningsløst ligeglad med at genbruge
sine varer, hvorfor der er ekstremt mange gentagelser i samlingen.
Det er netop i arbejdet med The Crystals, at Phil Spector
træder i karakter som producer og markedsbevidst provokatør. På det første
album i boksen, ’The Crystals Twist Uptown’ fra 1962, er muren af vellyd
langtfra færdig.
I en effektiv blanding af sort soul og hvid pop lader Phil
Spector sit femkløver af sorte teenagepiger synge sange så søde som lørdagsslik
og så fulde af drømme som en søndag morgen med lang tids ophold på puden.
Masser af gentagelser
Revolutionen fandt sted på det andet album med The Crystals,
’He’s a Rebel’, året efter. Her indledte Phil Spector sit skelsættende
samarbejde med arrangøren Jack Nitzsche, der blev helt afgørende for hans
arbejde. Allerede på titelnummeret, der indleder pladen, træder Spector i
karakter som producer.
Masser af ekko, en lagkage af kor, percussion, en nærmest
delikat rytmegruppe, strygere og en enkelt, hyggelig solo på saxofon ledsager
hyldesten til den rebel, feminister næppe vil påskønne.
Værre bliver det dog på en af de få nye sange på pladen (der
er ni gengangere fra debutalbummet!), ’He Hit Me (It Felt Like a Kiss)’. I
sangen af Carole King og Gerry Goffin lader Phil Spector sine fem ungmøer synge
om følgerne af utroskab: »If he didn’t care for me/ I could have never made him
mad/ But he hit me/ And I was glad«.
Produceren var klar over, at den dunkle lille sang, der
holdes oppe af en vandrende bas, ville ramme som en knytnæve i hans landskab af
pyntesyge og ungdommeligt melodrama.
Netop derfor valgte Spector at udsende den som single med
forudsigelig kontrovers til følge.
Popmesterværket
Langt renere flag blev der tonet, da Phil Spector lancerede
sit tidlige mesterværk med ’Presenting the Fabulous Ronettes Featuring
Veronica’.
Ingen fortolker det unge hjertes dramatiske hop bedre end
Phil Spector.
Fra første tordenskrald som indledning til det lunefulde
skybrud i ’Walking in the Rain’ hænger de formfuldendte perler af pop sammen på
smukkeste vis. ’Do I Love You’ har endda et beat, de ville have danset til selv
hos konkurrenterne på Motown.
Signatursangen ’Be My Baby’ blander sig med ’Baby I Love
You’ i lykkekoret, mens ’(The Best Part of) Breakin’ Up’ viser det svimlende
dyb i en teenagers dramatiske liv. Med Ronettes havde Phil Spector fundet den
ideelle enhed for sin lagkage af lyd, der får sangene til formelig at vrinske
af frydefuld lykke, selv om de eventuelt udtrykker tristesse og melankoli.
Tættere på lyden af en stormende forelskelse end hos det
velsyngende trekløver med Veronica Bennett (der senere blev gift med produceren
og skiftede navn til Ronnie Spector), Estelle Bennett og Nedra Talley kommer
man ikke.
Førstnævnte skræller huden af og folder sin sjæl ud i den
nærmest hjerteskærende ’So Young’. Ingen fortolker det unge hjertes dramatiske
hop bedre end Phil Spector. Det senere monster var i stand til at vride evig
skønhed ud af disse sange i det bedste destilleri, poppen vel har set.
Små symfonier
Ifølge Phil Spector var der tale om »små symfonier for
børnene, en wagnersk tilgang til rock’n’roll«.
En ret præcis definition, hvad man kan overbevise sig om på
den spøjse cd med de instrumentale numre og versioner af nogle af sangene, der
også er medtaget her som ’Phil’s Flipsides’. 17 instrumentale numre, som ret
beset bare var tænkt som fyld på singlerne, der skulle sørge for, at fokus blev
holdt på guldet på A-siderne.
Mange af numrene er opkaldt efter personer i Phil Spectors
omgangskreds. De blev ofte improviseret frem i studiet, men swinger ikke desto
mindre med imponerende saftighed.
Især dog ’Dr. Kaplan’s Office’, der som eneste track i
samlingen her er omgivet af The Wall of Sound. Kuriøst og kitschet, men dog
spillevende og vitalt i kraft af de kapable musikere, Phil Spector altid omgav
sig med.
Julealbummet mangler
Min personlige favorit i samlingen er dog
’Zip-A-Dee-Doo-Dah’ med Bob B. Soxx and the Blue Jeans. Her får den sensuelle
og soulfyldte sangerinde Darlene Love lov til at løfte ’Why Do Lovers Break
Each Others Hearts’ helt op til himmelsengens loft og til at brændemærke
lytterens øre med et langsomt og langt kys i ’My Heart Beat a Little Faster’.
Det er første gang, mange af sangene på albummet er udgivet
på cd, og det er en af de store gevinster ved bokssættet, der viser større
spændvidde i Phil Spectors univers end ellers – eksempelvis en nærmest rå blues
som ’Everything’s Gonna Be All Right’ med vokal af Bobby Sheen.
Ærgerligt nok er Phil Spectors legendariske julealbum ikke
med i boksen, hvilket havde gjort den noget nær fuldendt. Alligevel er sættet
overbevisende – så velgørende og fuldendt kan banal popmusik tage sig ud
Phil Spector
Gennemgang af Phil Spectors produktion. I første nummer spiller han selv guitar i vokalgruppen "Teddy Bears".
Præsentation af "the wall of sound" ved bl.a. Phil Spectors tekstforfatter Jeff Berry.
The Cristals med Phil Spectors kontroversielle skandalenummer "He hit me".
Gemüseschneider
SvarSletGemüseschneider und Würfelschneider
Gemüseschneider Mandoline
Gemüsehobel Cutter
spiralizer Gemüseschneider
Gemüseschneider und Spiralisierer
Gemüseschneider und Chopper
Mandolinenschneider Gemüseschneider
Gemüseschneider wie im Fernsehen gesehen
Gemüseschneider Benriner
Gemüseschneider bpa frei