tirsdag den 23. oktober 2012

KIDDES KULØRTE KLASSIKERE, artikel

Dagbladet Køge, lørdag d. 20. oktober 2012


Rune T. Kidde fortalte eventyr. Foto: Kim Rasmussen

Multitalentet Rune T. Kidde besøgte fredag eftermiddag Køge Bibliotek.


Alle stolerækker på Køge Bibliotek var fyldte, da Rune T. Kidde fortalte historier, det var både unge og ældre, der var mødt frem for at få en "litterærlig" oplevelse. Foto: Kim Rasmussen.



KØGE: Litterærlige Klassikere hedder en af Rune T. Kiddes eventyrligt mange udgivelser som tegner, forfatter og slet ikke mindst som fortæller.
Det rærlige skal nu tages med et helt kilo salt, for han gør en kunst ud af at lægge sine egne farver på historierne.
- Det er et stort ord, at kalde noget for kunst, men for mig er det et kald at lave de kreative ting, jeg laver. I dag er jeg fortrinsvis forfatter, men det har taget mig næsten 40 år, før jeg skrev, så det virkelig er litteratur - i den tid er jeg så »desværre« kommet til at lave alt muligt andet, siger Rune T. Kidde med et smil forud for sin fortælletime på Køge Bibliotek.
Han begyndte oprindeligt med at tegne og skrive tegneserier i midten af 70"erne og op gennem 80"erne. Han kalder det selv for en tilfældighed og fortæller, at han var inspireret af sin far Thormod Kidde, der var en kendt og dygtig illustrator -hvad der også gjorde, at han voksede op »inde i en bog« - for han var altid omgivet af bøger, der skulle illustreres.
Han fortæller, at tegneserierne var hans måde at lave noget andet på end, hvad hans far var kendt for. Det blev begyndelsen på en lang periode, hvor flere og flere stiftede bekendtskab med hans anarkistiske streg og sprudlende fortællinger.


Rune T. Kidde er en indlevende fortæller, der forstår at give historierne et krøllet twist, så børn og voksne følger med.


Videre i teksten

Han var dog nødt til at lægge blyanten fra sig, da han for lidt over 20 år siden blev blind som følge af sukkersyge.
Det fik ham kun til at blive endnu mere produktiv og han har selv udtalt, at det var begyndelsen på de bedste år af hans liv Både fordi han følte sig lidt fanget af tegneserierne, hvor nogle af hans figurer var blevet meget populære, men også fordi det gav ham mulighed for at prøve andre ting:
-Som tegneserieskaber sad jeg fuldstændig alene og skulle forsøge at være morsom og vende nogle ting så de blev serveret på en ny og anderledes måde, der ikke bare var humoristisk, men som også havde nogle seriøse pointer. Fra det øjeblik jeg mistede synet blev meget af mit arbejde samarbejde med folk indenfor radio, teater og mange andre ting.
Rune T. Kidde har i de seneste år lavet en lang række projekter, hvor han har arbejdet sammen med andre ved enten at digte videre på deres oplæg eller ved at fortælle historier til musikken;
-Dem jeg har arbejdet sammen med, meget på musikfronten, er nogle som jeg i forvejen nærede stor beundring for og det har været en fornøjelse at møde nogle, hvor jeg også følte en form for genkendelse i de ting som jeg gerne selv vil kunne en dag.
Hans egen produktion af romaner, børnebøger og andre projekter kan gøre enhver forpustet at remse op for listen er alenlang:

Hvordan får du ideerne til de mange forskellige projekter, du laver?

-Ideerne dukker bare op, men det kreative skaberhjerte har jo ikke nogen bestemt form, og nogle gange kan jeg selv blive overrasket over, hvilken form den ide, jeg har fostret inde i mit hoved, tager. Det kan blive til alt lige fra et børnerim til en voksenroman, næsten. Der er en kerne af kreativitet, der bare vil ud - og nogle gange kan jeg slet ikke slippe for det, lyder det med en snert af det fynske tungemål, han voksede op med.

Eventyret tilbage

Han tager tit ud for at fortælle historier for publikum og vil gerne have eventyret tilbage i historien.
- jeg vil meget gerne fremme den mundtlige fortælling fra gamle dage, hvor eventyrene ikke var så »friserede«. Min bagtanke er at gøre de gamle eventyr levende igen og lade folk digte videre på fortællingen, når der ikke er en givet slutning med komma og punktum på de rigtige steder. Det lukker fortællingen op og får dem til at sprælle igen, som de gjorde i gamle dage, da de blev overleveret mundtligt - før fladskærmen gjorde verden flad.
Mine historier er altid skrevet til både børn og voksne og jeg vil gerne samle folk på tværs af generationerne.

toth


Ingen kommentarer:

Send en kommentar